Korhosen matkustajakoti sekä Teuvan asema

(Toven stoppi)

1800-luvun lopulla rakennettu Korhosen matkustajakoti on osa Teuvan historiallista maisemaa. Tove Jansson asui tässä rakennuksessa vuonna 1953 maalatessaan Teuvan kirkon alttaritaulua. Vaikka rakennus ei enää toimi matkustajakotina, sen historiallinen merkitys ja tarinat elävät edelleen. Takana olevalla Teuvan asemalla liikenne käynnistyi vuonna 1911.

Nyt tässä jalkakäytävälle seistessäsi voit kohdata merkityksellisiä rakennuksia. Huomioithan, että kaikki rakennukset ovat tällä hetkellä yksityisomistuksessa. Edessäsi näet entisen Korhosen matkustajakodin, jossa myös itse Tove Janssonin kerrotaan majoittuneen kirkon alttaritaulua maalatessaan, muistitiedon mukaan huoneessa numero 2. Rakennuksen kulmalla voitkin havaita pienen muistolaatan merkkinä tästä. 1900-luvun matkustajakodit olivat yleensä erityisiä paikkoja, joissa matkustajat saattoivat levätä ja yöpyä matkoillaan. Ne saattoivat olla pieniä majataloja, jotka tarjosivat perustason mukavuudet, kuten vuoteet ja aterioita. Tuohon aikaan, kun rautatie- ja maantieverkostot alkoivat laajentua ja ihmiset alkoivat matkustaa enemmän, matkustajakodeilla oli suuri merkitys niin Euroopassa kuin Suomessakin.

Suomen rautatieverkko alkoi kehittyä 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa. Ensimmäiset rautatiet rakennettiin pääasiassa teollisuuden tarpeisiin, kuten metsäteollisuuden kuljetuksiin. Ajan mittaan rautatieverkosto laajeni, ja rautateitse alettiin kuljettaa myös matkustajia eri puolille maata. Teuvan juna- aseman historia juontaa juurensa aina vuoteen 1911 asti, jolloin ensimmäinen juna saapui asemalle. Jugendtyylinen asema suunniteltiin arkkitehti Thure Hellströmin toimesta. Aseman historiassa myös Juuse Nurmelalla oli merkittävä rooli Suupohjan radan rakentamisessa. Ensimmäisenä asemapäällikkönä asemalla toimi Eliel Lydén, joka oli tärkeä hahmo aseman historiassa. Myöhemmin Teuvan läheisyyteen, Perälään, rakennettu toinen asema toi lisää vaihtoehtoja matkustajille vahvistaen alueen asemaa liikenneverkostossa mahdollistaen matkustamisen Kristiinankaupunkiin. Henkilöliikenne Teuvalle lakkautettiin 1960-luvun loppupuolella. Teuvan asema ei ollut vain paikka, jossa junat kulkivat, vaan se oli ja on edelleen myös osa alueen kulttuuriperintöä ja identiteettiä. Nykypäivänäkin radalla näkee kulkevan täydessä tukkilastissa olevia junia kohti Kaskista.

Asemat Teuvalla olivat paitsi liikenteen solmukohtia myös symboleita modernisaatiosta ja yhteydestä laajempaan maailmaan. Saattoihan olla, että myös Tove saapui aikanaan Teuvan asemalle? Sota-aikana, kesäkuussa 1941, JR 58. II pataljoona lähti muun muassa Teuvan aseman kautta rintamalle. Pataljoonalle tehdyn luonnonkivisen muistomerkin voit löytää Orrelan pihasta. Toukokuussa 2024 koettiin Teuvalla juhlallinen tilaisuus, kun kolme jatkosodan sankarivainajaa siunattiin takaisin kotiin 80-vuoden matkan jälkeen.

Teak Oy